Extra discount de angajat
Mai redus ?
Felicitari!
Ai facut un Happy Deal.
Vei primi pe email
extra
discount

garantat in:
Extra
discountul

este gata!
00:00:00
Obtine discountvezi discount >inchide

Triodul explicat. Mistagogia timpului liturgic

(3 voturi)
In curand!
Prezentare

 

Aceasta carte a aparut la editura Deisis.Postul Mare este acel timp privilegiat din cursul anului bisericesc cand pregatirea pentru participarea credinciosilor la drama Patimii si lumina Invierii din Saptamana Mare ia forma unei anticipari ascetice a Pastelui. Pe parcursul a patruzeci de zile de post, priveghere si rugaciune staruitoare acestia lucreaza cu smerenie in ei insisi la curatirea si restaurarea firii intinate si risipite de pacat. Intreg acest efort spiritual al Postului Mare e jalonat si insotit in Ortodoxie de cultul Bisericii cuprins in Triod, una din cele mai profunde si zguduitoare carti.

Monument unic al Bisericii rasaritene, sinteza a liturgicii si asceticii ortodoxe, asimilare practica a teologiei Parintilor si reflex al experientei spiritualitatii monahale, Triodul il initiaza concret pe credinciosul ortodox in imitarea lui Iisus Hristos, invitandu-l la actualizarea mistagogica a Botezului sau aflat in inima tainei Pastelui. Crucea si Invierea lui Iisus Hristos devin astfel experienta concreta in cultul si in spiritualitatea Bisericii, ajung taina mantuitoare a rastignirii si invierii noastre.

Desi este o adevarata enciclopedie cultica si spirituala a Ortodoxiei, din nefericire Triodul e putin cunoscut si inteles astazi. Ca mare parte din valorile Ortodoxiei, el este inca o comoara insuficient valorificata.

Triodul explicat al parintelui ieromonah Makarios Simonopetritul ofera in sfarsit o ampla lectura teologica si liturgica acestui monument, prezentandu-l si interpretandu-l dintr-o perspectiva mistagogica, profund duhovniceasca. Analizele fine si precise ale parintelui Makarios evidentiaza impletirea unica intre teologie si cult, imnografie si tipic, intre postul sufletului si postul trupului. Trecand in revista elementele cotidiene si principalele etape ale cursei duhovnicesti a Postului Mare marcate de duminicile lui speciale, in al caror centru se inalta Crucea de viata facatoare, ele se incheie cu o profunda meditatie asupra timpului liturgic si functiei sale mistagogice in cultul ortodox.

Jalon important al unui itinerar spiritual personal care avea sa-l conduca pe autor la initierea in Ortodoxie si monahism la Sfantul Munte, cartea parintelui Makarios e un ghid indispensabil pentru toti cei ce doresc sa aiba o viziune precisa asupra celui mai impresionant si complex monument al spiritualitatii liturgice ortodoxe: Triodul.

 

Introducere

A. Etapele formarii ciclului Triodului - b. Evolutia imnografiei Triodului: 1. Redactia palestiniana; 2. Redactia constantinopolitana studita; 3. Redactia constantinopolitana nestudita; c. Sistematizarea finala

0.2. Triodul si tema celui de-al „doilea Botez“

Adaptarea vechii pregatiri in vederea Botezului -Cainta si monahismul ca al „doilea Botez“ -Ciclul liturgic mobil si cele trei trepte ale vietii duhovnicesti

Partea I

Cadere si ridicare

Temele majore ale imnografiei Triodului

Chemarea si demnitatea originara a lui Adam -Caderea - Trecerea constienta de la ipostasa la natura si identificarea cu Adam - Constientizarea pacatului -Modele scripturistice

Descrierile Judecatii, anticipare a sfarsitului prin gandul la moarte -Conditii ale intensitatii duhovnicesti

Nota despre antinomia dreptate -mila

I.3. Smerenia

Smerenie si mandrie la inceputul Triodului -Smerenia, temei al vietii duhovnicesti -Smerenia, cunoastere de sine si cunoastere a lui Dumnezeu -Vamesul si fariseul in Triod (la inceputul Triodului si in Saptamana a IV-a) -Smerenia cea mai inalta: imitarea smereniei lui Hristos

I.4. Pocainta

Centralitatea pocaintei in Triod -Etapele intoarcerii la Dumnezeu (constientizare, intoarcere la sine, marturisire, iertare) -Fiul risipitor -Teologia pocaintei (tropos-ul caintei, virtute divino-umana, har si sinergie) -Modele de pocainta

I.5. Strapungerea inimii

Cainta – plans – strapungerea inimii -Necesitatea unei strapungeri neincetate -Temei hristologic si biblic -Lacrimile, participare a trupului la cainta -Lacrimile si al „doilea Botez“ -Doua feluri de lacrimi -Darul lacrimilor in Triod

Concluzia Partii I

Partea a II-a

Caile restaurarii: asceza si rugaciunea

Studiul Typikon-ului

A. Postul si infranarea

II.A.2. Infranarea

II.A.3. Postul

Caderea, ruptura a postului -Postul, intoarcere in rai -Postul, restaurarea firii -Post si pocainta -Post si sinergie -Post si contemplatie -Postul, ospat mistic -Modele scripturistice - Dimensiunea hristologica a postului

Postul euharistic si postul ascetic -a. Aspectul cantitativ al postului -b. Aspectul calitativ al postului -c. Sistemul dezlegarilor

II.A.5. „Postul duhovnicesc“

Postul si iubirea -Postul si milostenia -Postul de la rau

B. Dimensiunea ascetica a slujbelor Postului Mare

Introducere

II.B.1. Caracteristicile formale ale timpului in slujbele Postului Mare

A. Lungimea slujbelor (icoana a rugaciunii neincetate – valoarea pedagogica) -b. Repetitiile (adaptarea simbolismului cercului – trecerea de la multiplicitate la unitate – valoarea pedagogica) — c. Sensul ciclului zilnic (sens festiv si pascal: noapte/ zi – sens penitential: zi/ noapte – Pastelesi rasturnarea polilor – combinarea celor doua miscari in Triod)

II.B.2. Metaniile

Metaniile in traditia monahala -Metaniile si rugaciunea trupeasca — Simbolismul metaniilor si locul lor in Triod -Distribuirea metaniilor in cadrul slujbelor

II.B.3. Rugaciunea Sfantului Efrem

Istoricul rugaciunii -Analiza cererilor -Risipire si isihie/ flecareala si tacere -„Integritate duhovniceasca“ si smerenie -Rabdare –iubire -Nejudecare

II.B.4. Sistemul lecturilor

II.B.4.1. Lecturile biblice:

A. Sensul lecturilor scripturistice in spiritualitatea Triodului-b. Originea si locul sistemului lecturilor Triodului in ciclul liturgic mobil (sens pascal si baptismal) -c. Psalmii -d. Lecturile din Vechiul Testament: cartile istorice (Facerea si Iesirea), profetice (Isaia si Iezechiel) si sapientiale (Proverbele si Iov) -e. Lecturile din Noul Testament

II.B.4.2. Lecturile patristice

A. Lecturile curente - b. Lecturile festive

II.B.5. Formele si functiile slujbelor din timpul Postului Mare

II.B.5.1. Miezonoptica

II.B.5.2. Utrenia

Trecere de la intuneric la lumina -Ora savarsirii -Introducere - Hexapsalmul -„Aliluia“- Psalmodia -Canonul -„Laudele“  - Concedierea

II.B.5.3. Ceasurile

Caracterul general al Ceasurilor in Postul Mare -Structura fixa a Ceasurilor -Ceasul I -Ceasul al III-lea, Ceasul al VI-lea, Ceasul al III-VI-lea -Ceasul al IX-lea si Tipica -Mijloceasurile

II.B.5.4. Vecernia si Liturghia Darurilor mai inainte sfintite

Originea si semnificatia slujbei de seara -Postul Mare, perioada aliturgica, si Liturghia Darurilor mai inainte sfintite -Slujba luminii -Savarsirea Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite - Concedierea

II.B.5.5. Pavecernita Mare

Originile Pavecernitei -Pavecernita si rugaciunea neincetata - Apodeipnon si Pannychis -Savarsirea Pavecernitei Mari — Slujba Iertarii -Modificari in savarsirea Pavecernitei (Canonul Mare in Saptamana I, Acatistul de vineri seara)

II.B.6. Mijlocirea sfintilor si comemorarile ciclului fix

1. Sarbatorile fixe in timpul Postului Mare: incidente si transferari – articularea ciclului fix cu cel mobil -2. Mucenicii -3. Comemorarile ciclului saptamanal: Apostolii -4. Maica Domnului si mijlocirea ei -5. Buna Vestire (teologia praznicului – probleme tipiconale: incidenta praznicului cu Postul Mare si Saptamana Mare)

Concluzia Partii a II-a

Partea a III-a

Structura Triodului

III.1. Reprezentarea timpului in Triod si simbolismul numerelor

A. Pastele si „rasturnarea polilor“-b. Sensul ciclului saptamanal - c. Triod si Penticostar, analogie si continuitate - d. Numarul 7 - e. Problema saptamanii a opta - f. Numarul 40 - g. Zeciuiala anului -h. Timpul privilegiat -i. Punctarea timpului -j. Planul de organizare formala a Triodului

III.2. Perioada pregatitoare

A. Determinarea istorica a structurii perioadei pregatitoare -b. Duminica Vamesului si Fariseului -c. Duminica Fiului Risipitor — d. Sambata Mortilor -e. Duminica Lasatului de carne sau a Infricosatei Judecati -f. Saptamana Lasatului de branza -g. Sambata Ascetilor -h. Duminica Lasatului de branza sau a Izgonirii din Ra -i. Deschiderea Postului Mare

III.3. Prima parte a Postului Mare

A. Saptamana I -b. Saptamana Sfantului Teodor sau a colivelor - c. Duminica Ortodoxiei -d. Saptamana a II-a -e. Duminica Sfantului Grigorie Palama -f. Saptamana a III-a

III.4. Praznicul Crucii si simbolismul centrului

A. Praznuirea Crucii -b. Venerarea Crucii si punctarea timpului (pregatirea pentru Paste, injumatatirea postului) -c. Crucea cosmologica -d. Rastignirea duhovniceasca si cele doua aspecte ale „vietii in Hristos” ca temei al distinctiei intre Postul Mare si Saptamana Mare

III.5. Partea a doua a Postului Mare

A. Duminicile Sfintilor Ioan Scararul si Maria Egipteanca -b. Saptamana a V-a -c. Canonul Mare al Sfantului Andrei Cretanul -d. Acatistul -e. Saptamana a VI-a si incheierea Postului Mare

Concluzie: Caracterul mistagogic al timpului liturgic

 

 

Produs publicat in 2008 de Deisis
Format: 150x230
Tip coperta: Brosata
Numar pagini: 553
ISBN: 978-973-7859-39-6
Mai mult